Dag 24 en 25 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lune Kuipéri - WaarBenJij.nu Dag 24 en 25 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lune Kuipéri - WaarBenJij.nu

Dag 24 en 25

Door: Laura en Lune

Blijf op de hoogte en volg Lune

18 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag was ons laatste dagje kliniek.. We gingen met vier kindjes erheen en moesten weer echt voor 4 uur wachten. Uiteindelijk de dokter gezien en echt een hele tas met medicijnen meegekregen (mijn hele rugzak zat vol). Het was heel raar om te bedenken dat we niet meer terug zouden komen in dit ziekenhuis.

Donderdagmiddag was ons laatste middagje op GAPA. Dit is altijd een best emotioneel afscheid, de kindjes zingen een afscheidsliedje voor je en ze hadden allemaal briefjes gemaakt voor ons. Ook hebben we die middag een workshop met de kindjes gedaan ''Wat ze later willen worden''. En ze moesten het opschrijven of er een tekening bij maken.. Wat die kindjes hebben opgeschreven is zo mooi om te zien. Ik heb een kopietje gemaakt van alle papieren. Toen was dan het moment dat we echt afscheid moesten nemen, van de grannies en de kinderen van GAPA. Het was echt heel moeilijk, vooral omdat deze kinderen ook echt het besef hebben dat je weggaat. Op GAPA waren echt 100 kinderen dus je kende ieder kind wel een beetje maar niet heel persoonlijk, maar alsnog had je met allemaal wel een connectie.

Vrijdagochtend was het emotioneelste gedeelte van allemaal. Het laatste ochtendje in Fiks. We hebben hun gezicht geschminkt en daarna hebben we een catwalk gemaakt van stoelen waar ze een modeshow hebben gegeven. Dit vonden ze echt zo geweldig, de lach op hun gezichtwas zo groot. Hier zijn in totaal 16 kindjes dus deze kinderen ken je allemaal echt heel persoonlijk. Ik was hier elke ochtend, vier weken lang. Ook als je met de kindjes naar de kliniek ging, schepte je echt een band met ze. Hier kon je ze super goed 1 op 1 leren kennen. Ik ben zo blij dat ik deze afgelopen zoveel vooruitgang heb mogen zien en meemaken. Een meisje (1 jaar) bijvoorbeeld, was de eerste twee weken heel verdrietig en keek altijd een beetje boos en leeg. Niemand gaf haar echt aandacht omdat ze een beetje op zich zelf is, ze vraagt totaal geen aandacht, maar heeft ze natuurlijk wel nodig. Na twee weken zag je haar echt opbloeien, ze begon weer te lachen en ze was zo blij. Elke ochtend kwam ze naar me toe kruipen en zat ze met een hele grote lach te spartelen met haar armpjes om te spelen. En een ander meisje (3 jaar) was op het begin zo gesloten en zat altijd een beetje stil in een hoekje maar na een week of twee kwam ze elke ochtend naar me toerennen om me een knuffel te geven en met het afscheid gaf ze me echt een mega dikke kus op m'n wang.Een ander voorbeeld is een jongen (1,5 jaar) kon niet kruipen, hij probeerde het echt, maar het lukte gewoon niet. Na heel lang geoefend te hebben kan hij het eindelijk!! Zo leuk om te zien. Nou, zo kan ik elk kind wel langsgaan want ze zijn allemaal echt geweldig. Maar dit waren een paar voorbeeldjes. Ik merkte wel dat een paar kindjes (de iets oudere) het een beetje aanvoelden dat we weggingen, dat was wel lastig om te zien. Dat zag je aan de manier waarop ze doei zeiden toen we weggingen. Ook de mama's waren super.. Wat zij allemaal doen voor de kids is echt geweldig. Zij zitten elke dag voor 5 uur lang te wachten in de wachtkamers van de kliniek voor de kinderen en moeten ze ook verzorgen.

Dat was dan het laatste ochtendje project, ik ben alle staff, mama's, grannies en alle geweldige mensen in het huis echt zo dankbaar, ze hebben deze 'experience' echt geweldig gemaakt.

Ten slotte willen Laura en ik jullie allemaal echt heel erg bedanken voor het verwezelijke van deze reis. We hebben heel veel leuke activiteiten met de kindjes gedaan en dit had niet gekund zonder jullie. Thanks namens ons, maar ook namens de mama's, de grannies en alle kids!!

  • 18 Augustus 2014 - 18:59

    Gijsbert B.Wermer:


    Hallo Lune en Laura,

    Jullie zijn een grote levenservaring rijker.Jullie gaan de kinderen vast een mooi ansichtkaartje sturen uit jullie vaderland. Bedankt voor jullie goeie berichtgeving, jullie hebben het op juiste wijze afgesloten. Ik vertel er regelmatig over in mijn vriendenkring. We zijn trots op jullie.

    Gijsbert B. Wermer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lune

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 843
Totaal aantal bezoekers 2399

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Weeskinderen en Medisch project in Kaapstad

Landen bezocht: